Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Saturday, February 11, 2012

Nasi Ayam sempoi baik punyer






Nasi ayam ni dah tah berapa kali buatnya... 3 4 kali ade dah kot. tapi resipi tak jugak kongsi. bukan aper... aku malas sebab aku tak reti nak bagi sukatan. sebab aku kalo tiap kali masak nasi ayam ni, mesti banyak2. paling sikit 2 ekor ayam. paling banyak, 4 ekor ayam. so, bahan2 nya main anggar2 jer...

maka resipi ditulis dengan secara kasar. jangan risau, masak ikut gerak hati dengan penuh kasih sayang pasti membuahkan hasil yang gemilang! :)



1. sup ayam (2 ekor)

  • halia + bawang besar  (dlm sebijik 2) + bawang putih (dlm 6 7 ulas) > tumbuk semua + buah pelaga (3 -4 biji - ketuk) + kulit kayu manis (2 btg) + bunga lawang (3-4 kuntum)  =>> tumis sampai garing 
  • kemudian bubuh air > letak ayam > garam + perencah sup adabi (serbuk yg dalam paket tu - sepaket / 2 paket *aku biasa pakai sepaket setengah) 
  • bubuh bawang besar (3 4 biji - potong besar2) > rebus hingga ayam masak
*** sekarang boleh ambik stok (kuah) untuk nasi ayam dan ambil ayam utk diperap ***
  •  sediakan kuah sup untuk di makan bersama nasi ayam: bubuh batang saderi + akar daun sup & ketumbar (xnak pun xper) + kiub ayam + carrot + dan letak fishball kalo mahu
 

2. nasi ayam
  • halia (3 - 4 keping) + bawang besar 1 biji (potong besar2) + kiub ayam (1 ketul) + garam + butter cup (sepotong) + kuah sup + air > masukkan ke dalam beras yg telah dimasak dan masak la beras sampai jadi nasi :)

3. sambal merah
  • halia (2-3 hiris) + bawang putih (6-7 ulas) + cili merah + garam + gula + kuah sup > blend > masakkan dgn api perlahan dan ceduk sedikit utk kuah kicap > kemudian baru letak cuka. 



4. sambal kicap
  • sambal merah (tapis kalau nak tapi ina belasah jer gitu xder nak tapis2) + kicap = siap!


5. ayam
  • perap ayam yang dikeluarkan dari sup tadi dengan kicap + sos tiram + [bawang merah + halia  (tumbuk)] > perap min 30 min paling minumum, lagi lama lagi sedap > goreng

sediakan juga tumbuhan sampingan membantu penghadaman... :)



edisi terdahulu...





21 comments:

my everything said...

nanti nak tiru n buat la versi bodak comey nihh!!! hehehe

Deqna said...

saya mesti cuba!

Ms^KeLi said...

Sangat presentable. Klau kenyang pun jadik lapar balik tngok. :)
Teruskan brkongsi resepi yer. Sngt suke tgk dan tiru ;P

Diari Kita said...

Tengok gambar je dah terliur, ni kan plak kalau depan mata...tak pandang kiri kanan dah...mulut mata straight kat pinggan je

Heldamelissa said...

aduhh..terliur dah...baru minggu lepas buat nasi ayam lepas tgk entry sebelum nie...nie tgk lagi sekali...nampaknye kena buat lagi hehehe

sawaNiLa said...

sedapnye sudah terliur

Puteri Satu said...

salam kenal sedapnya nasi ayam.. saya follow ye..

shaLiciOus said...

Nak tiru!!

shaLiciOus said...

Nak tiru!!

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

best! foto pun bagus. menambahkan lagi selera:)

dapurCikWan said...

lame betul tak makan nasi ayam..tergoda betul la! =)

Mama Likha said...

adehhh sedapnyer.... kite pntg ns ayam, pntng jumpa !! fevret all time katakan :)

Yuyu Suwit said...

nak cubela !!hehe
nice entry..saye baru dalam dunia blogging..jemput jom ! =)
http://noridayumohamad.blogspot.com/

Winceswatie said...

waaahh sedapnye u masak niee..terleleh air saye i....

iedchan said...

sedapnyee..u wat ke..macam dekat hotel..heheh

i folo u..leh kongsi2 resipi

eyra_wanie said...

NYAM2...feberet ira nie...da terliur plk...so ape lg mggu nie msk nasi ayam la jwb nye...

Siti Aisya mzm-fc said...

Dah salin resipi ni tapi x buat2 lagi hehe..kita x suka nasi ayam,suami sukalah. Bila nak uodate resipi baru pulak..lama dah ni ekekeke..

cikgu hayati said...

sedap

Adylia Qarissa said...

berkenan kat nasi tu..cantik dan tinggi jer heheee..nak sikit ;p

Cik Puan Izan✿ said...

mana ada sempoi...cantik, indah tersusun jer tengok...dan sgt yummy juga... nak amik resepi tau...

Zainora Hayari said...

nak buat jugak, sgt menarik rupa ayam n soup tu.. If u feel free, meh la jengah blog akak dik, boleh follow sekali ye.. Tq!