Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Monday, August 23, 2010

Sotong Bakar Bodo



mak2 budak dan bini2 orang zaman skrg (tolak aku... hiks~) ni kan mmg kurang sabow btol... kalo dah kata nak... 3-4 kali duk mintak. "nak resipi sotong bakar bodo... nak resipi sotong bakar bodo..." tak bagi karang sentap plak... padahal resipi bodo giler nak bagi ni...

seperti biasa... sila carik bahan2 tersembunyi dalam da making of yer... ;p

da making of sotong bakar bodo:
  • bersihkan sotong sampai pucat lesi... kelar perut dia (jgn sampai putus)
  • gaulkan sotong dgn garam + kunyit debu cap Babas + bwg putih 2 ulas & sedikit halia (ditumbuk)
  • pastu bakarlah atas pan... letakla minyak sikit (aku pakai minyak zaiton)
  • ni aku nyer proses pembakaran:~ panaskan pan > bentang daun pisang (aku x balut sebab nak suruh sotong tu kering - teori sendiri, xder fakta yg sahih) > susun sotong kasik beratur secara sopan > titikkan minyak zaitun > balikkan2 sotong > bakar dgn api sederhana sampai masak. nak guna aluminium foil pon boleh, cuma yg best guna daun pisang ni wangi sketla...
untuk bahan cicahnya... aku malas nak menumbuk wak air asam segala... seiring sejalan ngan sotong bodo... cicahnya harus bodo gak... pakai kicap suda...


da making of sambal kicap bodo:
  • kicap manis cap kipas udang + cili api kaler merah berahi (potong) + perah limau + daun sup (optional) - siap!
  • kalo nak potong bawang merah si dottie pon boleh gak... sebab achik x suka bawang, aku x buhla... haruslah ikut selera tekak laki... tekak aku masuk ajer... ;p
tapi jujur nyer pengakuan... dlm bodo2 sotong ni... mmg best giler derrrrrrrr... kalo berani seisi rumah bau asap, buat r!

3 comments:

sue-sama said...

makanan feveret sy ni huuu

--AFZ-- said...

saya punnnn

Anna Ruslina said...

lucu sungguh. nampak sedap. mesti masuk dlm menu simple.