Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Thursday, August 26, 2010

Murtabak Maggi Bersausage


semalam teringin sangat nak mkn murtabak maggi. pengaruh rakan sefesbuk ler ni! pastu gugel2 la carik resipinya... yg kuar semuanya complicated2 sgt. rempah kari bagai... umah aku mana ader rempah kari... aku kan x pernah masak kari... dah tu, daging cincang bagai. malasnya nak gi kedai... hmmmm... nampaknya terpaksa berlagak bijak wak resipi sendiri lagi ler ni! ;p

bahan2 muratabak:
  • maggi kari sepaket
  • sausage - 2 batang - hiris nipis2
  • telur 2 bijik
  • bawang besar sebijik - dipotong dadu
  • cili api - 3 bijik hiris nipis.
  • serbuk lada hitam (optional)
cara2 memasak:
  • maggi tu rendam air panas sampai lembut - toskan
  • panaskan minyak sedikit > tumiskan bawang besar > masukkan sausage > bubuh perencah kari maggi > buh serbuk lada hitam sikit> masak sampai masak...
  • pecahkan sebijik telur > pukul telur tu skejap > masukkan maggi separuh > masukkan sausage yg ditumis tadi tu separuh > kacau2 lagi kasik semuanya bergaul secara intim... :p
  • panaskan pan @ kuali leper > letak sedikit minyak > dan gorengkanla murtabak maggi anda tu...
  • ulang cara sama utk separuh lagi maggi tadi. so, dptlah 2 bijik murtabak maggi bersausage
sausage yg siap ditumis dgn perencah maggi


makan dgn kuah bawang jeruk. hooooooooo... terangkat! sebijik mkn masa berbuka... sebijik lagi makan masa sahur.  


resipi bawang jeruk (aku cilok dari MAT GEBU):~
  • cuka (kuantiti ikut byk mana korang nak) > bubuh bawang besar 1/2 bijik (dihiris nipis2) > cili sos 1 sudu > gula dan secubit garam. MAT GEBU kata suh letak dlm esbok brg setengah jam sblom mkn br sedap. aku follow jerk... kalah yg kat pasar malam tu!!! tengkiu MAT GEBU... ;)

7 comments:

Cik Yayang said...

senang dan nmpak sedap!
nak buat!! :-)

kew_chop said...

fuyooo sgt terliur.. harus buat sahur nanti.. thanks yea resepi (^o^)

MAMASYAZA said...

kena cuba ni, mesti anak2 akak pun suka

Live LiFe..LoVe LiFe.. said...

salam ziarah..nak try la nanti..tq ye..

Iena said...

cik yayang:
dah buat blom?

kew_chop:
sama2... i dah baper kali wak sbg santapan bersahur. hehee

mamasyaza:
silap hari bulan bapak budak2 pon suka kak... hehehe

live life... love life:
salam ziarah... tengs coz sudi singgah kat sini...
nanti bleh try... mmg sedap...

Shu Shinju said...

kite suka yg ni..kite ambik resepi ni erk..:)

maCy said...

waa nampak mudah and yummy!