Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Tuesday, August 24, 2010

Nasi Goreng Kampung Sempoi ngan Udang Celup Tepung

nasi goreng kampung sempoi ngan udang celup tepung

nasik goreng sempoi ni mmg senang giler. kena rajin numbuk jerk. jgn lupa lapik lesung takut lantai retak! paling x tahan umah ko tingkat 5, numbuk plak kul 3-4 pagi! kesian jiran2 kat bawah ni wei... *aku selalu alami ni... geram nk gi ketuk umah dia... "kak, mintak sket yg akak kencang duk numbuk td!" hehehheeee...

cara2 memasak Nasi Goreng Sempoi:
  • tumbuk 3 ulas bawang putih + 1 labu bwg merah yg macam bawang besar tu + 4 5 bijik cili api + ikan bilis.
  • tumiskan bahan2 yg ditumbuk sehingga garing... buh garam dan perasa kalau nak...
  • masukkan nasik. gaul mesar dan siap!

udang celup tepung nak jugak ker? nak xnak amik jerla... hehheee...

cara2 nak buat Udang Celup Tepung

  • bersihkan udang > buang kulit dan toskan
  • celupkan udang dlm telur dan golekkan pulak dalam tepung serbaguna...
  • then goreng dlm minyak panas. goreng sampai masak > siap! :)
aku guna tepung serbaguna cam FINNA yg x glemer ni... sedap wei!
mana nak beli?! tu aku x pasti... aku beli kat kedai acheh dkt2 umah aku ni... xpernah jmp plak brand ni kat Giant & Carrefour...

siap sedia untuk dingap...

4 comments:

eMMe said...

Ina, me nak tepung Bumbu tuu...argh! tepung sedia ade kat dapur tu nak cmpak kat mane, hahahhaa....

Iena said...

emme:
tepung ni sedap la wei... yg sedia ade tu sdekah kat jiran sbelah! hehhee

Amirol Asraf said...

terima kasih atas resepi masakan ini. =)

InaAchik said...

amirol:
sama2 kasih...
ala, sempoi2 jerk resipinya...