Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Monday, August 23, 2010

Broccoli with bailing mushroom

wiken adlah hari mencuba cuba resipi baru...
habes aku kodeh2 megazine2 kat umah tu...
tetiba tertgk 'Broccoli with bailing mushroom'
cam menarik jer... biasa g pasar mlm, tgk jer broccoli tp xtau nk msk aper...
dlm hati... bleh cuba ni... tp bailing mushroom tu aper???



pastu ajak achik g mart jap. nk carik bailing mushroom tu.

aku: "tauke, bailing mushroom tu mcmne?
tauke kedai (cina): "aku pon talak tau sebab aku talak tau msk punyer olang... ade 2 mushroom. yg hitam ni mau rendam n lg satu dlm tin punyer..."
apek ni melawak plak ko yer... aku serius dia menmain plak! aku bg kangggggggg... mls nk pk byk2, aku amikla mushroom hitam tu 2 paket. asal nama mushroom ok la tu...

blk jer trus ke dapur memulakn misi ku yg satu... achik tlg lipat baju yg dah bertimbun.
pembahagian tugas... hehehheeee...


sediakn bhn2...

BHN A: campurkn siap2 minyak bijan+ sos soya + sos tiram nona (xder nona, nyonya pon bleh. kih3) + kicap (patutnya kicap pekat tp sebab xder aku main belasah jer kicap cap kipas udang) + gula sikit + air + sedikit tepung jagung

BHN B: brocoli (rebus sekejap @ rendam ngn air panas).
potong mushroom nipis2 dan rendamkn smp lembut.
carrot.
3 ulas bwg putih (dicincang halus)


cara memasak:
  1. tumiskn bwg putih
  2. masukkn BHN A
  3. masukkn mushroom n carrot dan biarkn sekejap
  4. masukkn broccoli n trus angkat. (xnak broccoli layu)

masakan saya dah siap tp resipi ini ditukar nama ke BROCCOLI WITH BLACK MUSHROOM. hehhehee. n cam biasa panggil incik hubby ku itu utk rase.
dia mmg Quality Control stiap kali aku mencuba resipi baru...


hidangan thg hari kami yg simple... broccoli ngan ayam goreng berempah. achik mkn smp menambah nambah.


Cik Kaki: Bailing mushroom tu cmne erk??? tlg gitau gok sket ko ambo ni....

3 comments:

I'm LeGend said...

saya selamani jadik silence reader jer.. dr blog kakiku suke berjalan hinggalah ke ak bukan chef ni...
wat a great blog!
keep it up!! dulu saya juga blogger tegar tp skrg sudah retire.. sgt suke tgk blog maska ni memandangkan saya mau kawen dan kalo bab memasak ni. mmg la saya kelas ujung :P

boleh x komen mcmni.. sbb xtau jugak mcmna boiling mushroom tuh.. hahahahah
- sarra -

InaAchik said...

@ I'm Legend:
wah, x sangka saya ada silent reader. mekasih... toche... thank u... aper lagi nk ckp erk... yg jelas, saya sgt appreciate kesudian awk follow blog saya ni...

jgn riso, awl kawen dulu ilmu msk yg saya ader hanya msk megi ngan masak air jer... tp bila dah kawen memandaila sendirik nk pikat hati laki... hehheee...

shuhadah Zainol said...

sedap...kite cilok yer...:)