Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Tuesday, August 24, 2010

Ayam Bakar debADABIdu


aku xtaula nak bagi nama menu ni aper... ni kwn aku bagi tru YM. ayam diperap ngan perencah nasik goreng adabi. katanya dia tgk cheff wan masak kat TV. tp kwn aku tu spesies mkn semut, x igt sgt resipi sebenarnya... dia just bagitau ayam diperap gunakan perencah nasi goreng adabi. so aku alter2 ikut selera lubang tekak tukang masak. *xperkan cheff wan i kasik alter sket u nyer resipi ni erk...* cheff wan ckp ni ayam bakar ala Mongolia. tp kat Mongolia mana ader perencah nasi goreng adabi ker?! so setelah berbincang, aku ngn kwn aku nak bg nama menu sbg Ayam Bakar DebADABIdu. (kan ader gak perkataan ADABI dlm nama menunya ni...) ;p

seperti biasa, aku pompuan malas nak menaip bahan2nya... kowrang cariklah bahan tersembunyi dlm proses penyediaan ni yer...

Cara Memasak:~
  • gaulkan beberapa ketul ayam yg telah dibersih dgn sepaket perencah nasi goreng adabi + black pepper crush + sesudu cuka & sedikit garam

  • perapkan ayam seketika... (cucuk2kan ayam dgn garfu kasik perencah tu menyelinap ke setiap rongga anggota ayam) - aku hari perap sejam jer

  • kemudian, panaskan pan > buh butter @ planta > bakarlah ayam tersebut dgn api perlahan...

  • bakar sehingga masak dan hidangkan...
aku letakkan sedikit sos nandos di atasnya dan perah limau bila nak makan. huyyyyoooooooooooooo... meletop nyah!

12 comments:

Shu Shinju said...

perencah nasi goreng pon jadi.... senang jer tengok kan... nak cuba... (tp, xpenah cuba gi pon)..hehehe...

eMMe said...

selalu perencah nasi goreng, buat nasi goreng, creative la cheff Ina nih...hehehhe...

Iryani Noor said...

ngegegeg leh sawan tau tgk ayam DebADABIdu nihh.. harus cuba ptg nie jugak... =p.. maceh ye cheff..

mrs.hanibunny said...

tumpang tanya...

sos nandos boleh dapat kat mana? kedai nandos ka? erk nni soalan betul ni... uhuhu...

Iena said...

shu:
ntah... bila lg nk bersilat di dapur ni?

Iena said...

emme:
org tiru cheff wan la...

Iena said...

iryanie:
segan plak akak panggil kite cheff... akubukancheff kak! ;p

Iena said...

mrshunnybunny:
kat kedai nandos ader... giant ader... jusco ader... alah, byk supermarker ader jual dah ni...

.:Mrs. Engineer:. said...

k.ina...tq lh ngn sume2 resipi k.ina ni...mmg sy amk resipi dr sini je... :)

Iena said...

mrs engineer:
sama2 yanie... ala resipi kat sini smua resipi yg simple2 jerk. akak malas nk msk yg complicated! hehhehee...

fareiyka said...

eiyka da try wat da tadi. . yummy. .
tgh mnjalani diet Atkins & mncari menu yg sesuai. . ^_^

aida-myasara said...

tq kak ina resipi gorges ni..saya dh cuba mmg sedap tq jasa mu dikenang