Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Monday, August 23, 2010

Watermelon Smootie

post ini khas buat anda yg merengek rengek duk mintak cmne nk wak watermelon smootie ni...
rimas tau nyah!!! i tau watermelon smootie i ni sgt mabeles... over gitu... hahahhaa...
sajer lmbt2 kasik suh korak menjeruk rase...



1- mula2... haruslah pegi beli watermelon yg merah n manis kat pasal mlm... kat supermarket pon xder salahnya...

2-watermelon tersebut dibersihkn, dipotong kiub n difrozenkn sehingga menjadi spt kiub ais.
(masa pembekuan bergantung kpd darjah suhu peti ais anda)

3- kuarkn blender yg hampir bersawang tu (nmpk sgt dah lama x guna), masukkn watermelon kiub, beberapa ketul ais, sedikit susu pekat (jgn byk sgt, nanti x sedap. dlm 2 sudu dah ok dah kot) dan sedikit air (sket jer tau, agak2 cukup2 kasik blender tu berpusing jer. byk2 kang berair n jd watermelon juice plak...

resipi asalnya- mase blender tu kena letak yogurt la... fresh milk la... ntah hape lg ntah... malas eh aku nk susah payah... yg ni pon dah sedap dah... so, terpulang kat korang la... nk buat yg sempoi lenggam cam aku ni pon dah dijamin kesedapannya...

4- dah siap blender, rase la tahap kemanisan dia... kalo agak2 tawar, letak gule n blend skali lg...

5- tara... dah siap pon... siap utk dimkan begitu sajer... pekena plak time tgh hari bute yg panas... mmg sorgaaaaaa wa ckp...

ia juga sesuai dijadikan desert... selamat mencuba...

4 comments:

NeenaAnuar said...

aku nak menu nie hari minggu nie! hak! hakk! :p

Shu Shinju said...

sedap ni.... mesti cuba... wah..cam ade yg best jer ujung minggu ni....

Iena said...

neena:
tetiba skrin rosak xleh baca komen ko! hahhahaaa...

Iena said...

shu sinju:
sedap2... cubala shu...