Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Thursday, September 2, 2010

Linguine Sardin

alkisah aku ade beberapa BFF ~ walopon mereka vouge meletop cam artis, mereka bukan sajer bijak menconteng mekap di wajah, mereka juga cekap memasak! suka bagi aku resipi2 baru... seb baik kowrang xder blog. kalo ader, mau blog korang glemer dr blog cik kaki... xperlah, korang bg aku jer pon xper... aku tlg jaja resipi2 korang n jadikan tu hak milik hakue... nanti aku bg royalti sket2 bila dah tebus duit nuffnang nanti erk.

di suatu ptg di kala mencurik tulang ngan ym di opis, kwn aku tanya...
"nok, ko nak resipi linguine sardin x? senang dimasak sedap dimakan" ~ apa menatang lingguine tu??? tobat rase cam very da village time tu... sekali spesies pasta upanya...


nilah ropanya Linguine Sardin hasil percobaan pertama...

sebab nak masak ni senang cam sambil berjoget cakpong di dapur pon leh siap... aku nk share la resipi ngan kowrang...

bahan utama: Linguine ~ sila carik di rak pasta, sardin & oregano


bahan2 lain: bawang putih (kasik cincang sama dia), cilipadi (berapa bijik tu bergantung pada tahap kekebalan lidah kowrang), tomato (ikut resipi guna tomato kiub dlm tin tp aku belasah jer yg berbijik ni jer), lemon, black pepper crush, butter, garam & bahan pembotak kepala kalo mau (pak aji)

CARA MEMASAK:~
  • saute kan garlic dgn butter atas pan
  • dah wangi & agak kekuningan, masukkan sardin
  • masukkan tomato
  • kacau n pecah2kan sardin tu tp jgn terlalu hancur sgt, agak2 medium chunk ok la...
  • patu perahkan lemon ikut kadar kemasaman korang...
  • pastu bubuh black pepper crush
  • masukkan cili api berwarna merah yg telah dipotong kecik2
  • letakkan oregano (letak time nak angkat)
  • kalau nak ngade sikit boleh letak capers (ada jual dlm botol kat supermarket bhgn pickles, rupa mcm kacang saiz kecik sebesar kacang tanah) - aku x bubuh pon... x jmp carik! hehehe

kepung kepang2... siap r...
hidang n deco sket2 kasik canakkan lagi selera makan... :)

No comments: