Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Friday, December 9, 2011

Megi Belacan - My top SECRET! :p

Hidangan makan malam yang hebat! walo megi jer tapi HELLLLOOOOOO... ini megi bukan sebarang megi... ini megi disuntik nilai2 estetika anak jati kampung. mekan megi ngan air belacan sampai hidung rompong! ko berani?! tak kan?!

Cara2 (merujuk pada 2 paket megi untuk santapan 2 mulut tahan pedas berapi):

Mula2 korang masak megi kari (di cadangkan kari yer, bukan tomyam mahupon asam laksa). Camana nak masak megi??? suka hati korang lah... kalo malas: rendam adalah terbaik! hehehe... (sah pemalas lipas nyer orang!). Cam aku:
  • tumis bawang putih (3 ulas) dan sebiji bawang merah saiz gemuk dan overweight (1 biji) - dimayang
  • masukkan air - kalo 2 paket aku guna 3 cawan tapi jgn tiru aku sebab mungkin cawan rumah aku tak sama dgn cawan rumah kamu! :p
  • bila air didih, buh perencah. biarkan seketika then pecahkan telur dibasuh sebijik then kacau - aku suka telur tu hancur
  • pastu leh masukkan megi dan sayuran then tutup api -> SIAP!
 Pastu buat air belacan. Cara2:
  • potong 5-6 biji cili api > sedikit belacan > 2-3 sudu kuah megi > perah limau > SIAP!
Eh, dah siap dah?! senang gilo!!!

Air belacan siap sedia untuk di makan ngan megi kari telur dibasuh...

Tapi macam mana nak makannya?
pakai sudu dan garfu... kalo ko terer sket, pakai chopstick! :p
k, tahu tak klakar... takleh gurau... gi surau! ;)

Macam ni makannya...
ko buh air belacan tadi (tapi bukan semua) ke dalam megi... gaul2... rasa sikit... eh x cukup la... tambah lagi air belacannya... gaul2 lagi... slurpppppppppppppppppp~~~ oh la laaaaa...
#sediakan tisu untuk lap hingus supaya ko tak tertukar tu kuah megi ker hingus! hahahahaa...

SELAMAT MENCUBA TAWAN TAWANNNNNNNNNNNNNNN... :)


18 comments:

Shu Shinju said...

waaaahh..sedap2..

AIN NAZRI said...

puan ina masak apa pon sekali aku tetap rasa sgt sedap.. huhu apsal bila aku masak rasa x sedap mcm kamu masak jerk.. hehehe

ytekecik said...

terliur den

noradzlina.kamdani said...

wow..new recipes utk tukar selera cr mkn megi..thank ina.

mimiyuyu said...

sedak pulop tengok...
truh rase terliur...
nop wat etep la...
pergh...

SYANI said...

Fes time jumpa...

Mama Gee said...

perghhh best....nnti nk try...
belum apa2 rs nk meleleh hinguss nih

ameris said...

bole buat nie.
tp bukan wkend, tp wkday...
wkend masak spesel laaa

Mimy Hamid said...

maggi biar sedap ko la pencetusnya.....hepppppp aku nak ni..haiyooooo

lovelywa said...

wahh..sgt kreatif..!! agak2 malas nk masak kang, bleh gak try resepi senang gile vavi nih..opss!!

InaAchik said...

habeslah pakat makan megi smua...
eiiii, aku tak bersalahhhhhh!!! hahahaaaa...

Anonymous said...

meleleh air liur tgk resepi megi blacan ni.

shuhadatulain said...

Saya suka blog ni sebab resepinya sangat mudah bagi orang yg tak pandai masak mcm saye. Thank you!

Nuridah said...

Wah meleleh air liur ni..lama tk nampak Ina?

MaryaYusof said...

Telur basuh ye kengkawang!... gelikan mkn telur TAK basuh...huhuhuu...

Heldamelissa said...

heheh belacan...boh la tempoyak sekali...

Totie@Tomy said...

wah macam sedap jerk perkena maggi dengan air belacan ni...

butique4u said...

eemmmmm my faveret jugak tu....oh cm gitu ekk wat air belacan...nk try lah...sure superrbbbb....