Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Friday, August 5, 2011

Sotong Bakar Bodo yang yummehhhh #Resipi juadah berbuka di Ramadhan ke-4

Sotong Bakar bodo datang pakej ngan sambal belacan



bodo merujuk kepada giler bapak senang! tapi kalo tak nak jiran sebelah tetiba kol bomba ckp umah korang terbakar, baik siang2 gitau dia... "kak bedah... saya ni nak bakar sotong. kalo asap berkepul tu jangan heran la yer..." pastu dah masak, pepandaila berbahasa hulur sekor dua... hehehhee....

pas makan bontot kena paku kat kerusi... pas makan tersidai kekenyangan. kalo boleh nak mintak laki tlg basuhkan tangan! hover tak?!

RESIPI sama seperti edisi sebelum ini. [LINK] <- klik link utk resipi sempoi.
cuma kali ni daun pisang tu aku ganti ngan daun kunyit. sebab kesian plak daun kunyit duk lepak kesejukan dlm esbok tu yg kasik panggang tu... tu optianal semata. kalo xnak lapik paper pon xper. 


Resipi pencicah sotong = sambal belacan
  • tumbuk 1 biji cili merah + 5 biji cili api + garam + gula + belacan + sedikit pes asam jawa > tumbuk sampai lumat then perah limau. > SIAP!

Lauk sampingan lain:



sawi tumis ker tumis sawi yer?


6 comments:

Hana Soffelia said...

Rajin msk. I loike! hehe

InaAchik said...

hana:
xderla rajin mana...
time malas mmg tak berusik periuk belanga tu wak...

Mr. Mama said...

salam perkenalan dr mr.mama...

aku.mamalia.wanita said...

pirst time masuk blog u... terus suka ngan u, eh gambar and resepi... meleleh ayaq lioq... thumbs up!!nanti bleh try resepi u

Susie said...

pandai nya masak..saya suka masak tp xsepandai awak...suka tgk resipi awak...

http://susiyantisoleman.blogspot.com/2011_08_01_archive.html

InaAchik said...

mr mama:
salam kenal jugak mr mama...

amu mamalia;
eh, jgn suka i... suka resipi n makanan xper! hehehhe

susie:
kite pon tgk resipi jugak la... kengkadang wak bijak reka resipi sendiri. hakikatnya, msk dgn berbekalkan buku resipi di sisi... :)