Kategori Menu

Ala Carte (11) Atkins Menu (14) Ayam (14) Daging (5) Desert (9) Ikan (9) Kerabu (4) Ketam (6) kuih (6) Minuman (3) Pasta (7) sayuran (6) Sotong (15) Udang (16)

Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan Day 2: Asam Pedas Ikan Kembung


 juadah berbuka Ramadhan ke-2
oh, jangan terkejut tengok robot tu... achik kata, robot tu tlg jaga makanan sementara tunggu azan. padahal saje nak interframe dia nyer robot! sengal!



~ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG~



bahan kisar:
  • bawang merah (aku guna 2 biji saiz besar)
  • 3 ulas bawang putih
  • halia
  • kunyit hidup
  • belacan

bahan lain:
  • ikan kembung - 2 ekor
  • sedikit daun kesum
  • sekuntum bunga kantan - belah 2
  • serai 1 btg - titik
  • tomato (aku pakai tomato kecik2 comel 6 biji belah 2)
  • bendi - 4 5 bijik
  • air asam jawa, garam, gula (aku pakai gula melaka)
  • cili giling
Cara Memasak:
  1. Tumis bahan kisar hingga sampai naik bau dan masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak. 
  2. masukkan air + air asam jawa + garam + gula 
  3. masukkan ikan, bunga kantan, dan didihkan dengan api yang perlahan
  4. masukkan bendi dan didihkan seketika - SIAP! ;)
  5.  
lauk2 sampingan lain...

 sotong goreng kunyit


ulaman cicah budu. aku kan oghe kelate... ado budu make nasik namboh dok sedar weiiiii...


jgn kata aku masak semua ni yer. mau pengsan bawah sink nanti! beli jer tapi masuk tong sampah sebab TAK SEDAP! 

9 comments:

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

asam pedas n sotong goreng kunyit! =0).
tergoda saya..nak try jugak balik ni =0).
w/pun saya bukan ore kelate, saya ore srwk, tapi sy penggemar budu no.1! =0).
budu sedap!siap pesan kat kakak ofis, kalu balik kelantan, tolong belikan 4-5 botol utk saya. tak nak budu botol yg kat KL..nak ori dari kelate jugak..cerewet jugak anak tekak saya nih =0).

InaAchik said...

vivi:
paduan yg best vivi!

wah, kitak org sarawak mkn budu juak ya... bangga kamek tok... ;)

ASC Admin said...

wah sedapnya.... tambah pulak gambar cantik2... pakai camera apa ye? nak tahu ni, sbb gambar kat sini cantik2 sgt...

InaAchik said...

ASC:
saya pakai dslr paling kokak:
CANON EOS 1000D

Gee® said...

aduhhhh.... terlioq...

Noor said...

perghhhhh......sungguh menyelerakan......oooo....perut! bertahan la ko dengan godaan ini...

nur easy said...

sotong tu nampak sedap.. mau masak jugaklah..;)

Hana Soffelia said...

Dalam banyak2 mkanan BUDU paling terliuq skali.. hahaa

Ambo pun oghe kelate jugok.. kehkeh

Siyes, sotong kunyit memang peberet. kadang2 tukar buat udang msk kunyit, pun sodap. ^_^

Mama Likha said...

aduuuu budu tu tk menahan tu !!